Scrisoare deschisă către ministrul Culturii, domnul Daniel Breaz

25.01.2019

Stimate domnule ministru al Culturii,


Am și eu, ca cetățean mai mult decât ca membru al Comisiei de Cultură din Camera Deputaților, niște nelămuriri legate de noua Orchestră a Uniunii Europene.
Sunt un iubitor de muzică și mi-a făcut mare plăcere să ascult concertul susținut de muzicienii europeni la Ateneu, marcând preluarea președinției rotative a Consiliului Uniunii Europene. Mi-am imaginat reuniunea acestor artiști drept un proiect al UE, nu mi-am imaginat niciodată că e un proiect de fală proprie a unui guvern care n-a avut altă idee. Am aflat asta cu mare surprindere dintr-o ordonanță a guvernului – una abuzivă, după părerea mea.

Presupun că știți că există o singură sală decentă de concerte în capitala României, Ateneul Român, construit nu de statul român, ci prin subscripție publică, acum peste 100 de ani.
V-ați gândit că, poate, e nevoie întâi să avem UNDE să cânte în România marile orchestre ale lumii, înainte să inventăm noi o nouă orchestră europeană?
V-ați gândit cam ce vor gândi despre finanțarea orchestrei europene filarmonicile din România, care nu-și permit muzicieni europeni de top?
V-ați gândit la ce-a făcut Ministerul Culturii pentru starea conservatoarelor din România, pentru educația muzicală a publicului din România, pentru prezența internațională a orchestrelor din România sau pentru prezența orchestrelor internaționale în țara noastră, altcândva decât o dată la doi ani, în Festivalul Enescu?
Și, pentru că e vorba de muzica clasică, a rezolvat cumva Ministerul Culturii problemele majore de la Opera Națională din București? Are cumva Opereta propria sală de spectacole și noi n-am aflat?

Am, de altfel, și un set de întrebări concrete:

  • Mai exact, despre ce bugete din fonduri publice românești e vorba, pentru câți ani?
  • În eventualitatea că Guvernul României nu se angajează să plătească pentru eternitate această orchestră, cine va prelua ulterior finanțarea?
  • Ce acorduri există cu alte țări UE privind susținerea financiară și logistică a acestei orchestre?
  • De câte ori și unde va concerta Orchestra în anul 2019?
  • Sunteți conștient de existența a cel puțin două orchestre similare, finanțate de Comisia Europeană, la care și România contribuie, în ciuda faptului că în nota de fundamentare pentru finanțarea Orchestrei UE o prezentați ca o inițiativă unică?
  • Statul român le cere operatorilor privați zeci de pagini de justificare a proiectului, cu obiective generale și specifice, estimarea beneficiarilor, plan de activități, pentru sume mult, mult mai mici decât pot presupune că va costa Orchestra. Ne puteți pune la dispoziție o astfel de justificare în cazul Orchestrei UE pe care ați înființat-o?

În speranța unui răspuns cât mai rapid și complet, vă mulțumesc
Iulian Bulai