Cozile de la pașapoarte!

30.06.2017

INTERPELARE

 

ADRESATĂ: DOAMNEI MINISTRU CARMEN DANIELA DAN

                        MINISTERUL AFACERILOR INTERNE

DE CĂTRE: DEPUTAT IULIAN BULAI

CIRCUMSCRIPȚIA ELECTORALĂ: 29, NEAMȚ

GRUP PARLAMENTAR: USR

ȘEDINȚA CAMEREI DEPUTAȚILOR DIN DATA DE: 26.06.2017

 

OBIECTUL INTERPELĂRII: COZILE DE LA PAȘAPOARTE!

 

STIMATĂ DOAMNĂ MINISTRU,

 

Mai multe sesizări cu privire la aglomerația de la Serviciul Public Comunitar pentru Eliberarea și Evidența Pașapoartelor Neamț au ajuns în atenția mea. Acestea țin de probleme care nu se întâlnesc numai la Neamț, ci și în alte județe, în unele fiind chiar mult mai preganente. Mă refer la lipsa de personal sau a unui sistem de programare online. De asemenea, știm că urmează o perioadă de cel puțin două luni în care solicitările vor crește substanțial pe fondul venirii acasă a românilor care muncesc în străinătate și vor să își reînnoiască pașapoartele. În urma sesizărilor, am stabilit o întâlnire la Prefectura Neamț cu domnul subprefect Jugan Iulian și cu domnul comisar șef al Directiei Pașapoarte Neamț, domnul Roman Constantin. Am încercat să identificăm posibile soluții pentru județul Neamț, dar cred  că se impune o analiză rapidă care să acopere situația la nivel național, pentru a evita situații de neconceput prin care vor fi nevoiți, din nou, să treacă românii care vor să obțină un pașaport.

În urma întâlnirii de la Prefectura Neamț, am aflat că în acest moment există trei ghișee funcționale cu 14 angajati, având program de luni până vineri de la 08.30 – 16.30, cu excepția zilei de joi, când este program până la 18:30. De asemenea, conform datelor Prefecturii Neamț, în primele două luni ale acestui an au fost circa 1.500 de solicitări de eliberare pașaport/lună, însă în lunile de vară numărul depășește valoarea de 5.000 de solicitări. O creștere de peste trei ori a valorilor obișnuite, astfel că personalul va fi total depășit în perioada următoare.

Posibil soluții vor fi puse în aplicare în perioada următoare, dar nu știm dacă vor fi suficiente, respectiv suplimentarea personalului cu înca două persoane de la I.P.J. Neamț și deschiderea unui nou ghișeu de lucru, între 15 iulie – 1 august.

Totuși, pe termen lung, se urmărește angajarea a încă doi ofițeri permanenți, doar că primul concurs va avea loc în august – septembrie, iar al doilea în 2018.

Doamnă ministru, reprezentanții Instituției Prefectului și ai Direcției Pașapoarte Neamț mi-au transmis că pentru a acoperi nevoile actuale ale populației ar mai trebui suplimentat cu încă 8 ofițieri și patru ghișee, iar acest lucru nu se va întâmpla în viitorul apropiat.

Având în vedere toate aceste considerente, vă rog să-mi răspundeți în scris la următoarele întrebări și să luați în calcul efectuarea unei analize a tuturor serviciilor de eliberare pașapoarte din țară și să optimizați calitatea acestora în raport cu cetățenii:

  1. Ce măsuri a luat Ministerul Afacerilor Interne în vederea fluidizării traficului de la ghișeele Direcției Pașapoarte Neamț?
  2. Care sunt motivele pentru care nu s-a suplimentat până în prezent personalul cu numărul de angajați necesar desfășurării activității Direcției în condiții normale, respectiv 8 angajați și patru ghișee?
  3. În medie un cetățean petrece între o oră și 3 ore aștepând așteptând la ghișeu pentru realizarea pașaportului. Pe perioada așteptării cetățenii sunt serviți cu apă și cele necesare pentru a se evita deshidratarea?
  4. Ce măsuri ați luat pentru protejarea minorilor care așteaptă cu orele la cozile de la ghișeul Direcției Pașapoarte?
  5. În câte județe funcționează un sistem de programare online a cererilor de eliberare pașapoarte și care sunt motivele pentru care nu beneficiază toate serviciile județene de eliberare a pașapoartelor de un astfel de program online?
  6. De ce nu funcționează și în județul Neamț un astfel de sistem online de înregistrare a cererii pentru emiterea unui pașaport și care sunt pașii de urmat pentru a implementa la Neamț acest sistem?
  7. Există cetățeni în județul Neamț care au avut probleme cu funcționarii Serviciului de Eliberare a Pașapoartelor când prezentau dovada plății taxelor prin transfer bancar. Este permisă plata taxelor aferente eliberării de pașaport prin această metodă? Există un regulament comun în care este specificat acest aspect și care trebuie respectat de toți funcționarii din acest sector de activitate la nivel național?

Vă rog să îmi trimiteți un răspuns în scris pe adresa:

Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucureşti

În atenția domnului deputat Iulian Bulai; dar și pe adresa de e-mail iulian.bulai@cdep.ro.

 

26.06.2017                                                         Cu deosebită considerație,

IULIAN BULAI

DEPUTAT USR DE NEAMȚ

 

Răspunsul primit se poate consulta aici.